Σελίδες

Powered By Blogger

Δευτέρα 19 Απριλίου 2010

η μετάφραση του αδίδακτου κειμένου

Η μετάφραση του αδίδακτου κειμένου

· Για να μεταφράσουμε ένα κείμενο που δεν έχουμε διδαχθεί προϋποτίθενται τα εξής: - χωρισμός των σύνθετων προτάσεων σε απλές( κύριες ή δευτερεύουσες)

- Συντακτική ανάλυση των όρων της πρότασης.

ξεκινάμε πρώτα από την ανάλυση του ρήματος:

ΡΉΜΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΌ

Υποκείμενο

αντικείμενο

  • ΡΉΜΑ ΑΠΡΌΣΩΠΟ

  1. υποκείμενο: Απαρέμφατο

σύνταξη Απαρεμφάτου:

υποκείμενο( αναγκαστική ετεροπροσωπία)

αντικείμενο

  • συγκεκριμένες κατηγορίες ρημάτων δέχονται ως αντικείμενο:

- απαρέμφατο ( ρήματα λεκτικά, δοξαστικά, επιθυμίας, αισθητικά κ.α.)

- δευτερεύουσα ονοματική πρόταση ( ειδικές προτάσεις, πλάγιες ερωτηματικές, ονοματικές αναφορικές, ενδοιαστικές), μετά από ρήματα των ανωτέρω κατηγοριών.

Η μετάφραση

· η μετάφραση είναι πιο εύκολο να γίνει αν ακολουθεί τη σειρά κατά την οποία έχουμε συντάξει το κείμενο μας μεταφράζουμε πρώτα το ρήμα μαζί με το υποκείμενο και το αντικείμενο του αν έχει

· Αν το αντικείμενο είναι απαρέμφατο συνεχίζουμε δηλώνοντας στη μετάφραση το υποκείμενο και το αντικείμενο του απαρεμφάτου

· Συνεχίζουμε δηλώνοντας τις μετοχές με το υποκείμενο και το αντικείμενο τους

Προσοχή: όταν η μετοχή είναι ονοματική δηλ. επιθετική ή κατηγορηματική τότε μεταφράζεται μαζί με το ρήμα :

Η επιθετική γιατί μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως υποκείμενο ή αντικείμενο του ρήματος και η κατηγορηματική γιατί προσδιορίζει συγκεκριμένες κατηγορίες ρημάτων δηλ. αίσθησης (ακούω, ορω κτλ.) , συνδετικά ( ειμί, γίγνομαι κτλ.), ρήματα όπως δεικνύμι, αγγέλλω, ελέγχω και άλλα συναφούς σημασίας.

· στη συνέχεια μεταφράζουμε τους δευτερεύοντες όρους δηλ.: επιρρήματα, εμπρόθετους προσδιορισμούς, πλάγιες πτώσεις με επιρρηματική σημασία.

Στην πράξη πολλές φορές μεταφράζουμε τους κύριους όρους μαζί με τους δευτερεύοντες χωρίς ωστόσο να χαθεί το νόημα του κειμένου.

επιμέλεια: Γιώτα Χριστοπούλου

ο ρόλος της μετοχής

ο ρόλος της μετοχής στην πρόταση

Ονοματική μετοχή: επιρρηματική μετοχή:

1. Κατηγορηματική μετοχή - χρονική μετοχή μετοχή

2. Επιθετική μετοχή - τελική μετοχή

υποθετική μετοχή

- εναντιωματική μετοχή

- Τροπική μετοχή

- Αιτιολογική μετοχή.

v Το υποκείμενο της μετοχής: η μετοχή είναι ρηματικός τύπος που συντάσσεται δηλ. δέχεται υποκείμενο και αντικείμενο ( αν το ρήμα από το οποίο προέρχεται είναι μεταβατικό):

ΣΥΝΗΜΜΈΝΗ : η μετοχή που έχει ίδιο υποκείμενο ή αντικείμενο με το ρήμα της πρότασης

ΓΕΝΙΚΉ ΑΠΟΛΥΤΉ ΜΕΤΟΧΉ: η μετοχή που έχει διαφορετικό υποκείμενο από το ρήμα της πρότασης και γι΄αυτό βρίσκεται σε πτώση γενική

το υποκείμενο της μετοχής σε αυτή την περίπτωση βρίσκεται επίσης σε πτώση γενική
ΑΙΤΙΑΤΙΚΉ ΑΠΟΛΥΤΉ ΜΕΤΟΧΉ : η μετοχή που προέρχεται από απρόσωπο ρήμα και βρίσκεται σε πτώση αιτιατική


Η κατηγορηματική μετοχή: λέγεται η μετοχή που χρησιμεύει ως κατηγορούμενο του υποκειμένου ή του αντικειμένου του ρήματος

Μεταφράζεται με έναν από τους παρακάτω τρόπους: να + υποτακτική , π.χ: ουτος ήρξεν αδικών= αυτός άρχισε να αδικεί

Ότι+ οριστική , π.χ.: ούτοι ήκουον την χώραν δηουμένην= αυτοί άκουγαν ότι καταστρέφεται η πόλη

Ποία ρήματα δέχονται κατηγορηματική μετοχή;

Τα συνδετικά ρήματα : ειμί, γίγνομαι, τυγχάνω, διατελώ, λανθάνω, φαίνομαι κ.α., π.χ.: ην αυτή η στρατηγία μηδεν αλλον δυναμένη(= αυτή η στρατηγία είναι αδύναμη)

Τα ρήματα που σημαίνουν ψυχικό πάθος: χαίρω, αγαπώ, ήδομαι, αγανακτώ, οργίζομαι κ.α. π.χ.: αγαπώμεν επαινουμενοι (= μας ευχαριστεί να επαινούμαστε)

Τα ρήματα που σημαίνουν γνώση, αίσθηση, μάθηση και μνήμη: γιγνώσκω, ακούω, αισθάνομαι, ορώ, περιορώ, οίδα, επίσταμαι, κατανοώ, λαμβάνω, μανθάνω, μεμνημαι. Π.χ.: πυνθάνεται Κύρον προσελαυνοντα (= πληροφορείται ότι ο Κυρος πλησιάζει)

Πως μεταφράζεται η μετοχή στη νέα ελληνικη;

Η μετοχή ανάλογα με τον ρόλο της στην πρόταση λαμβάνει και τη σημασία της στη νέα ελληνική, δηλ. αν είναι επιθετική ή κατηγορηματική:

Που+ τη σημασία του ρήματος; Π.χ.: ο έχων δυο χιτώνας να δίδει τον έναν.

Ότι, να + σημασία του ρήματος: Κύρος ησθάνετο απειλών τους πολεμίους.

ΕΠΙΜΈΛΕΙΑ: Γιώτα Χριστοπούλου

ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ Α.Ε.

γενικές επαναληπτικές ασκήσεις γραμματικής

* Να γράψετε ό,τι σας ζητείται

σθόμην : β΄ ενικό οριστικής

λιπον: απαρέμφατο

λαβόμην: β΄ πληθ. ευκτικής

πυθόμην: γ΄ πληθ. προστακτικής

παθον: β΄ ενικό και πληθ. προστακτικής

επον: α΄ ενικό και πληθ. ευκτικής

εδόμην: απαρέμφατο

* Συμπληρώστε το σωστό τύπο ρήματος.

Συ .......................... (κεκάλυμμαι, οριστική).

μες ....................... (βεβίασμαι , μτχ παρακειμένου).

Το δωρ ........................ (μεμίασμαι, υπερσυντ.)

παίς ...................... ( κέκρυμμαι, ευκτική).

Ἐὰν ..................... πόλις (ηξημμαι, υποτακτική παρακειμ.).

λόγος ......................... (γγελμαι, υπερσυντ.).

Οτοι ............................. (κεκήρυγμαι, προστακτική παρακειμ.).

μες ........................... (γεγέλασμαι, υπερσυντ.)

* Να βάλετε τα ουσιαστικά στις κατάλληλες πτώσεις:

τ ( υός) α ( ψφος)

τος ( στρατηγός) τν ( καρπός)

τν ( ππος) τν ( κάμηλος)

τος ( ατρός) τς ( δός)

το ( λιος) ( δολος)

τ ( δός) τς ( λαφος)

τ δρον) τος (τ μλον)

* Να γράψετε τις προτάσεις που ακολουθούν στον άλλο αριθμό:

α) γ μν θηναός εμι, μες δ Θηβαοι.

β) γαθς ε σ κα δίκαιος κριτής.

γ) στρατηγς οτος φίλος κα σύμμαχός στιν.

δ) οκος μν πλούσιός στιν.

ε) Ο διδάσκαλοι δολοί εσιν κ Σκυθίας.

* Να βάλετε τα ουσιαστικά στις κατάλληλες πτώσεις:

τος ( νεανίας) τν ( γλττα)

τς ( αχμή) τος ( πολίτης)

( δεσπότης) τς ( θρα)

τς ( μυνα) ( πολίτης)

τν ( κομιδή) ο ( γυμναστής)

* Να βάλετε τα ουσιαστικά της γ΄ κλίσης στις κατάλληλες:

ο ( λέων) τν ( ερεύς)

τν ( ρχων) τν ( τέρψις)

τν ( γίγας) τος ( μάντις)

τος ( μάς) τ ( φύσις)

τν ( Ξενοφών) τς ( κτσις)

το ( θεράπων) τος ( λέφας)

* Να μεταφέρετε στον Παρατατικό, Μέλλοντα, Αόριστο και Παρακείμενο τα ρήματα:

πέμπει:

κδιώκει:

κστρατεύετε:

μεταπείθομεν:

σχομεν:

* Να γράψετε τα απαρέμφατα Ενεργητικής και Μέσης φωνής σε όλους τους χρόνους των ρημάτων κελεύω, χω, καταλείπω.

* Να γράψετε τις μετοχές Ενεργητικής και Μέσης φωνής σε όλους τους χρόνους των ρημάτων δεύω, κωλύω.

* Να γράψετε τις μετοχές που δίνονται στην κατάλληλη πτώση:

ο ( πιμένων) το ( ν)

τος ( γράψας) τ ( χουσα)

τν ( κούων) τ ν)

τν ( διδάσκων) α ( χουσα)

τν ( φονεύσας) τ δεδιωχός)

* Να συμπληρώσεις στην κατάλληλη πτώση τις λέξεις της παρένθεσης:

Πιστεύω τ …………………. ( φίλος). Πιστν …………………. ( φίλος) ν τος …………………. ( κίνδυνος) γιγνώσκεις. Τος τν φίλων …………………. ( λόγος) ε πιστεύομεν. Ο γρ πιστοι …………………. ( φίλος) ο μετέχουσι το …………………. ( κίνδυνος). Τος τν νθρώπων ………………….( τρόπος) γιγνώσκετε. Τ γρ …………………. ( θεός) πιστεύουσιν. …………………. ( φίλος), θες τος γαθος …………………. ( νθρωπος) ο λείπει. Πολλο νθρωποι τ …………………. ( πλοτος) μλλον τ …………………. ( θεός) πιστεύουσιν.

* Να σχηματίσεις τον Παρατατικό, Μέλλοντα, Αόριστο, Παρακείμενο και Υπερσυντέλικο της Οριστικής των ρημάτων:

Ενεστώτας

Ρηματ. θέμα

Παρατατικός

Μέλλοντας

Αόριστος

Παρακείμενος

Υπερσυντέλικος

μηνύω

μηνύ-

δρύω

δρυ-

φυτεύω

φυτευ-

στρατεύω

στρατεύ-

θύω

θύ-

διώκω

διώκ-

πράττω

πράγ-

φυλάττω

φυλάκ-

τάττω

τάγ-

βλάπτω

βλάβ-

ναγκάζω

ναγκαδ-

γυμνάζω

γυμναδ-

ψεύδω

ψεύδ-

σζω

σ-

κόπτω

κόπ-

ίπτω

ιπ-

παρασκευάζω

σκευάδ-

λλάττω

λλάγ-

βασιλεύω

βασιλεύ-

γράφω

γράφ-

θηρεύω

θηρεύ-

κρύπτω

κρύφ-

κομίζω

κομίδ-

πείθω

πείθ-

κηρύττω

κηρυκ-

* Να αντικαταστήσεις τα ρήματα σε όλους τους χρόνους προσέχοντας το πρόσωπο και τον αριθμό:

Ενεστώτας

Παρατατικός

Μέλλοντας

Αόριστος

Παρακείμενος

Υπερσυντέλικος

βλάπτομαι

πολιτεύ/ει

ψεύδεται

πείθομαι

παιδεύεται

λύονται

διώκ/ει

γυμνάζεσθε

κρυπτόμεθα

στρατεύομαι

ταράττονται

γράφεται

παρασκευάζ/ει

λλάττεται

πράττονται

παύεσθε

πλήττονται

ρίζ/ει

δεχόμεθα

εχομαι

* Να αντικαταστήσεις τους τύπους της οριστικής στις άλλες εγκλίσεις προσέχοντας το χρόνο, το πρόσωπο και τον αριθμό:

Οριστική

Υποτακτική

Ευκτική

Προστακτική

Απαρέμφατο

Μετοχή

φυλάττεις

διώκει

ταράξατε

θύσουσι

λλαξαν

λέγχετε

βλάψαμεν

ρρίφατε

ρυξας

ε

γράφουσι

πέπραχας

λέγει

ηρισκον

κεκηρύχεσαν

* Να βάλετε τα ρήματα στον κατάλληλο τύπο της Προστακτικής:

- __________ (εμί, β΄ εν.) φιλαλήθης, φίλε, κα μ πολλ __________ (λέγω, ενεστ.) λλ καλά.

- __________ (προσέχω, γ΄ ενικό ενεστ.), ρχον, λευθέρων μέλλεις ρχεις κα λλήνων __________ (ξετάζω, β΄ πληθ. αορ.) τ ργα το θεο.

- __________ (εμί, β΄ πληθ.) γκρατες, νέοι, κα μηδν γαν __________ (πράττω, β΄ πληθ. ενεστ.).

- __________ (θαυμάζω, β΄ εν. αορίστου) κα τος τν φιλαργυρίαν φεύγοντας.

- Μ γέλωτα προπετ __________ (στέργω, β΄ εν. ενεστ.).

- Μηδες __________ (διδάσκω, γ΄ εν. ενεστ.) ς πρέπει μς βουλεύεσθαι.

- __________ (πτω, β΄ εν. ενεστ.) πα λύχνον.

- στρατηγέ, το σο στρατεύματος __________ (φροντίζω, αόρ.).

- Ο λόγοι οτοι οτως __________ (χω, γ΄πληθ. ενεστ.).

- μες __________ (εμί) καλο κγαθοί.

- νδρες λληνες, μες __________ (γω, ενεστ.) κα τ δίκαια __________ (πράττω, αόρ.).

* Να γράψεις το ίδιο πρόσωπο στην Προστακτική:

κουσας λούουσι

νεγράψατε ναβλέπεις

διαλύετε κεκρύφασι

διαπεφύλαχε διεβούλευσαν

διδάσκεις κατακαίει

* Να μετατρέψεις το ρήμα στον κατάλληλο τύπο Προστακτικής ενεστώτα, αορίστου και παρακειμένου μέσης φωνής, στο β΄ ενικό πρόσωπο:

Ενεστώτας Αόριστος Παρακείμενος

διαπράττομαι

βλάπτομαι

στρατεύομαι

διδάσκομαι

* Να συμπληρώσετε τα κενά με τον κατάλληλο τύπο Προστακτικής:

- νεανία, τος πρεσβυτέρους __________ (σέβομαι, β΄ εν. ενεστ.).

- Οτος τ δίκαιον __________ (ψηφίζομαι, αόρ.).

- Χρόνου __________ (φείδομαι, β΄ εν. ενεστ.).

- __________ (τοξεύομαι, γ΄ πλ. αορ.) ο πολέμιοι.

- __________ (δέχομαι, β΄ εν. αορ.) τν μν λόγον, πα.

- __________ (φροντίζομαι, β΄ εν. ενεστ.) πατρίς.

- Μ __________ (χαρίζομαι, β΄ πληθ. ενεστ.) τος προδόταις, κριταί.

- __________ (διαπράττομαι, γ΄ εν. παρκμ.) ερήνη.

- __________ (βούλομαι, β΄ εν. ενεστ.) ε γαθς εναι.

- Μ μες __________ (δύρομαι, ενεστ.) λλ __________ (κομίζομαι, ενεστ.) τ οκεα κα φεύγετε.

- μες __________ (στρατεύομαι, αόρ.) π τος πολεμίους.

- νδρες λληνες, μες τος βαρβάροις __________ (ντιτάττομαι, αόρ.).

.

* Να τοποθετήσετε τα επίθετα στις πτώσεις που ζητούνται:

φρων: δοτ. εν. δοτ. πληθ.

τ εὐῶδες: γεν. εν. γεν. πληθ.

συνεχής: κλητ. εν. κλητ. πληθ.

τ γενές: αιτ. εν. αιτ. πληθ.

φιλαλήθης: γεν. πληθ. δοτ. πληθ.

βραχύς: αιτ. εν. αιτ. πληθ.

πιμήκης: δοτ. εν. κλητ. εν.

* Να βάλετε στον κατάλληλο αριθμό, γένος και πτώση τα επίθετα που βρίσκονται στην παρένθεση:

(ξύς) __________ βούλησις (ρραγής) __________ νότητος

(μισυς) __________ εσφορς (γλυκύς) __________ πνου

(δίκαιος) __________ πράξεων (σθενής) __________ σμα

(μφανής) __________ ργοις (μελής) __________ τέκνα

(βραχύς) __________ λόγους (τριήρης) __________ πλοίοις

* Να μεταφερθούν οι προτάσεις στον άλλο αριθμό:

- Ο διδάσκαλοι τέρπονται τος πιμελέσι μαθητας.

…………………………………………………………………………………………… .

- Ο Κύκλωπες σαν παμμεγέθεις.

…………………………………………………………………………………………… .

- Ο πιστεύω τ ψευδε βεβαιώσει.

…………………………………………………………………………………………… .

- σώφρων γεμν ρχει τν νοημόνων νδρν.

…………………………………………………………………………………………… .

- Οτοι κούουσι τν θρασειν γυναικν.

…………………………………………………………………………………………… .

- στρατιώτης πορεύετο χων τν βαρεαν σπίδα.

…………………………………………………………………………………………… .

- σφρον νερ, δεξόν μοι τ ρθόν.

…………………………………………………………………………………………… .

* Να συμπληρωθεί ο σωστό τύπος των ουσιαστικών:

- Σωκράτης χρται τ __________ (τ παράδειγμα).

- Σ ε __________ κα μες ο τιμμεν τος __________ ( κόλαξ).

- Οτοι πιπτον ες τς __________ ( φλόξ).

- Ο __________ μάνθανον τ __________ ( πας, τ μάθημα).

- Ο Αγύπτιοι εσέπλευσαν σν τος ποδήρεσιν __________ ( σπίς).

- νταθά εσι __________ καρποφόροι ( φονιξ).

- Προσεκαλέσαντο τν __________ πρς ρχοντα ( γυνή).

- λέων τος __________ δάκνει ( δούς).

- Ο __________ μάχονται τος __________ ( δράκων, λέων).

- τς ορτς φαιδρότης τ __________ διαλύεται ( ρις).

- ρα τ __________ τν λλων θεν διαφέρει ( σεμνότης).

- ρπακτικέ, __________ διατ κατατρώγεις τ παρ το Προμηθέως ( γύψ);

- ν τ Ξέρξου στρατι Πέρσαι κα __________ κα __________ εσιν ( ραψ - Αθίοψ).

- ν τας __________ αμα έει ( φλέψ).

- Περ τ στέρνα ο στρατιται τος __________ χουσιν ( θώραξ).

- ετς σχυρος __________ χει ( νυξ).

- διδάσκαλος χρται τ __________ να __________ γράφει ( πίναξ - τ γράμμα).

- Θαυμάζω σε δι τν __________ το χαρακτρος ( πραότης).

- Τούτου το __________ μήτηρ Εκλεια λέγεται ( πας).

- μες πολλς __________ δι τν σωτηρίαν χομεν ( λπίς).

- κόραξ κα γύψ __________ εσιν ( ρνις).

* Να διαβάσεις προσεκτικά τις λέξεις και να διαγράψεις αυτές που είναι λάθος:

τν χάριτα – τν χάριν τν λαμπάδων – τν λαμπαδν

τν λπίδα – τν λπίδαν τας θυρίδσι – τας θυρίσι

γίγας - γίγαν τος θεράπουσι – τος θεράποσι

μάς - μάν τος γέροντσι – τος γέρουσι

λέον - λέων α πατρίδαι – α πατρίδες

* Να μεταφερθούν όλες οι κλιτές λέξεις στον άλλον αριθμό:

- ν τας φάραγξι γπες κα έρακες διαμένουσιν.

…………………………………………………………………………………………… .

- πας θαυμάζει τν το στρατιώτου σπίδα κα τν θώρακα.

…………………………………………………………………………………………… .

- Οτός στι φύλαξ τς πατρίδος.

…………………………………………………………………………………………… .

- γυν νδύεται τν σθτα.

…………………………………………………………………………………………… .

- Αται α γυνακες λληνίδες εσίν.

…………………………………………………………………………………………… .

- γέρων γράφει π το τοίχου γίγαντα κα λέοντα.

…………………………………………………………………………………………… .

* Να συμπληρωθούν τα κενά με τον κατάλληλο τύπο:

- Το __________ τν Περσν ριαος γετο (τ στφος).

- Το __________ βίος μεστς πόνων στίν ( ποιμήν).

- ν τ __________ τς θαλάσσης παντοοι ργανισμο βιοσιν ( πυθμήν).

- Τ πλοα ες τν __________ εσέπλεον ( λιμήν).

- Ο ργεοι προσέφερον πολλ δρα τος __________ ( γείτων).

- ν τ __________ τ τς θηνς γαλμα ν ( Παρθενών).

- χιλλες μάχετο τ __________ ( κτωρ).

- Οτοι ο γέροντες σώας τς __________ χουσιν ( φρήν).

- Τος πίστοις __________ μ πιστεύετε ( ήτωρ).

- μες ρμεν τν __________ πίπτουσαν ( χιών).

- Ο θεο μβροσί κα __________ τρέφονται (τ νέκταρ).

* Να διαγράψεις τον τύπο που είναι λάθος:

Μακεδνος – Μακεδόνος τος πατέρσι – τος πατράσι

τος κλητήροις – τος κλητήρσι το αἰῶνος – το αόνος

το Θεμιστοκλέους – το Θεμιστοκλ τ ξίφι - τ ξίφει

τν λιμέναν – τν λιμένα ῥῆτορ - ήτωρ

* Να αντικαταστήσεις τους τύπους της Οριστικής στις άλλες εγκλίσεις προσέχοντας το χρόνο, το πρόσωπο και τον αριθμό:

Οριστική

Υποτακτική

Ευκτική

Προστακτική

Απαρέμφατο

Μετοχή

τεθεράπευσαι

παύονται

λύσασθε

πλέξει

θάψεσθε

γράφεται

συνεπορεύσατο

διώξω

πεπολιτεύμεθα

λύου

τετριμμένοι εσί

κεκήρυκτο

πείσαντο

μαντεύσεται

παρακελεύεται

* Συμπλήρωσε τα κενά με το σωστό τύπο της έγκλισης που δίνεται στην παρένθεση:

- Μ __________ (κρίνω, προστ., ενεστ.) να μ κριθτε.

- Πορεύεται ες το ερν, να __________ (εχομαι, υποτ., αορ.) τ θε.

- Ἐὰν δύο εθεαι __________ (τέμνω, υποτ., ενεστ.) λλήλας, τς κατ κορυφν γωνίας σας ποιοσιν.

- __________ (εμί, γ΄ ενικό, προστ.) δύο εθεαι παράλληλοι.

- Δερκυλίδας γνόει τι ________________ (λύομαι, ευκτ. παρκμ.) α σπονδαί.

- Ο στρατιται τρόπαιον π το λόφου __________ (δρύω, οριστ. υπερσ.).

33. Να συμπληρωθούν τα κενά με τον κατάλληλο τύπο του ρήματος στην Υποτακτική μέσης φωνής:

- Τί __________ (πράττομαι, αόρ., α΄ πληθ.).

- Ἐὰν __________ πόλις, ο πολται ετυχοσιν (αξομαι, ενεστ.).

- Παρασκευάζομαι, να __________ τος φίλους (δέχομαι, αόρ.).

- Ἐὰν ρχων τ λόγ __________, καλς διοικε (πείθομαι, ενεστ.).

- __________ (α΄ πληθ.) τος θεος, να καλς βαίν κστρατεία (θύομαι, αόρ.).

- __________ (α΄ πληθ.) γαθο πολται εναι, συμπολται (βούλομαι, ενεστ.).

- διδάσκαλος ετυχς στι, ἐὰν ο μαθητα ρθς __________ (ποκρίνομαι, ενεστ.).

- κνηρς προφάσεις ερίσκει, να __________ τ δέοντα ποισαι (ναβάλλομαι, ενεστ.).

- __________ (α΄ πληθ.) τος πολεμίους, συμπολται (μύνομαι, ενεστ.).

- Οτοι άκούουσι τν σμάτων, να __________ τ μουσικ (τέρπομαι, ενεστ.).

- Ο κοντιστα βάλλουσι τος κοντίοις, να __________ τος πολεμίους (τρέπομαι, ενεστ.).

- Πέρσαι παρασκευάζονται, να __________ π τος λληνας (στρατεύομαι, αόρ.).

* Να γραφούν τα ρήματα στην ίδια έγκλιση, στον ίδιο χρόνο, στο ίδιο πρόσωπο αλλά στον άλλο αριθμό:

ρπάζωμαι

κολάσησθε

δεδιδαγμένος ς

διαπορευσώμεθα

βρισμένος

δικάζητε

ψηφίσησθε

μνημονεύωνται

καταρρίπτ

ταράττωνται

δανείζητε

παιδεύσησθε

* Να συμπληρωθούν τα κενά στις προτάσεις με τον κατάλληλο τύπο της αντωνυμίας:

- π _________ (τίς, αιτ. εν.) στρατεύετε, νέοι;

- _________ (τί) ζα τος κόραξιν πιβουλεύουσιν;

- Μ κούετε _________ (τί, αιτ. εν.) λέγει.

- Σ μ θαύμαζε φ’ _________ (, δοτ. πληθ.) λέγομεν.

- _________ (τίς, δοτ. πληθ.) ο Μακεδόνες πολέμησαν;

- νταθα ν κπος πλήρης γρίων θηρίων _________ (, ονομ. πληθ.) κενος θήρευεν φ’ ππου.

- _________ (τίς, ονομ. πληθ.) οτω μαίνονται οτινες (στις, ονομ. πληθ.) ο βούλονταί σοι φίλοι εναι;

- Μέμνησο τς εεργεσίας _________ (, γεν. εν.) σ τυχες.

- Ο τιμμεν _________ (στις, αιτ. εν.) βρίζει τν πατρίδα.

- Φοβο τος θεος _________ (σπερ, ονομ. πληθ.) τιμωροσι τος δίκους.

- Κύριος γαπ _________ (ς, αιτ. εν.) παιδεύει.

- λθον κ τς πόλεως πρέσβεις _________ (στις, ονομ. πληθ.) λεγον τατα.

- Κλέαρχος πραξε κα λλα _________ (τ, αιτ. πληθ.) τοπα.

* Να μετατρέψετε την ενεργητική σύνταξη σε παθητική:

- βασιλες πεμψε κήρυκας.

……………………………………………………………………….. .

τριάκοντα φόνευσαν πολλος πολίτας.

……………………………………………………………………….. .

- Ο θηναοι φιλάξουσι τν λιμένα.

……………………………………………………………………….. .

- δικαστς κολασάτω τν φονέα.

……………………………………………………………………….. .

- Ο λληνες νίκησαν τος Πέρσας.

……………………………………………………………………….. .

- Ο θηναοι ξέλεξαν τν Περικλέα στρατηγόν.

……………………………………………………………………….. .

- Μίνως παίδευσε τν αδάμανθυν.

……………………………………………………………………….. .

* Πρόσθεσε τους τύπους που λείπουν:

Οριστική

Υποτακτική

Ευκτική

Προστακτική

Απαρέμφατο

Μετοχή

γ λύθην

σ σθης

οτος χθήσεται

μες πορεύθημεν

μες παιδεύθητε

οτοι πράχθησαν

οτοι ταχθήσονται

μες κολασθήσεσθε

* Συμπλήρωσε τις προτάσεις με τους τύπους των παθητικών χρόνων που ζητούνται:

- π Ξέρξου κήρυκες ___________ (πέμπομαι, οριστ. αορ.).

- Τ ___________ π τούτων ο δύναμαι επεν (πράττομαι, μτχ. αορ.).

- δε τάφρος π στρατιωτν ___________ (ρύττομαι, οριστ. αορ.).

- Ελοντο στρατηγόν, να πόλις ___________ (παλλάττομαι, υποτ. αορ.) το κινδύνου.

- Λέγεται δύο λόχους στρατιωτν ___________ (κωλύομαι, απαρμφ. αορ.) π τν χθρν διέρχεσθαι τν ποταμόν.

- βουλεύοντο κατ γν κατ θάλατταν χρ ___________ (πορεύομαι, απαρμφ. αορ.).

- ρίων κιθαρδς π δελφνος ___________ (σζομαι οριστ. αορ.).

- Ο βόες π τν γεωργν ___________ (λύομαι, οριστ. μελλ.).

- Επεν τι τοτο π Κύλωνος ___________ (πράττομαι, ευκτ. αορ.).

- Ο προδόται ___________ (κολάζομαι, οριστ. μελλ.) π τν Βοιωτν.

* Να συμπληρώσετε τα κενά με τα παραθετικά των επιθέτων και των επιρρημάτων που βρίσκονται στην παρένθεση:

- Τ σζειν τγαθ ___________ το κτήσασθαι (χαλεπς, συγκρ.).

- Τν νδρν ___________ πολέμησαν α γυνακες (νδρείως, υπερθ.).

- σεβς ο φαλοι πρς τος γονέας ___________ δ κα περ τος θεος χουσιν (σεβς, υπερθ.).

- νδρν πάντων ___________ Σωκράτης (δίκαιος, υπερθ.).

- Οδν κτμά στι ___________ ρετς (σεμνόν, συγκρ.).

- κούειν καλς ___________ πλουτεν θέλε (μάλα, συγκρ.).

- Εης, πα, πατρς ___________ (ετυχής, συγκρ.).

- Κρος ν πας ___________ κα ___________ (φιλομαθής, πιμελής, υπερθ.).

δν ___________ στι τς νάγκης (πικρόν, συγκρ.).

* Αντικατάστησε τους τύπους στους άλλους βαθμούς:

Θετικός

Συγκριτικός

Υπερθετικός

τ εδαίμονι

τος ετυχες

ετυχς

τν σοφν

τας πονηρας

τ σεμνοπρεπές

κάτω

διακας

μάλα