Σελίδες

Powered By Blogger

Κυριακή 18 Απριλίου 2010

Η αλληγορία του σπηλαίου - Πλάτωνος Πολιτεία

Wagner - RIDE OF THE VALKYRIES - Furtwangler

Angélique Ionatos - Katerina Fotinaki / Tango mnémotechnique

Arachova - Agiou Georgiou - 28-4-2008

Προβολή εικόνας πλήρους μεγέθους

ΑΓΓΕΛΟΣ ΤΕΡΖΑΚΗΣ- ΑΤΑΚΤΩΣ ΕΡΡΙΜΕΝΑ

Προβολή εικόνας πλήρους μεγέθους

ΑΓΓΕΛΟΣ ΤΕΡΖΑΚΗΣ

Η πολιτική ζωή είναι όπως τα παγόβουνα. Αυτό που φαίνεται είναι ένα πολλοστημόριο του πραγματικού. Το κύριο σώμα είναι υποβρύχιο – παζάρια, συναλλαγές, ελιγμοί. Και ο κοσμάκης διαβάζοντας αυτά που οι αφεντάδες του θέλουνε να διαβάζει, νομίζει και πως μπορεί να κρίνει. Σάμπως να διέθετε τα πραγματικά δεδομένα!

από:

ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ” ΟΙ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΤΩΝ ΦΙΛΩΝ

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ- Η ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ

* Η προπαγάνδα

* Η λέξη προέρχεται από το λατινικό ρήμα propagare= διαδίδω. Πρόκειται για τη συστηματική διάδοση κάποιων ιδεών με δόλιους τρόπους προς συγκεκριμένους δέκτες, προς εξυπηρέτηση συμφερόντων των ίδιων.

Μορφές προπαγάνδας: - πολιτική

-Εμπορική- διαφήμιση

- Θρησκευτική

- Εθνική- εθνικιστική

- Κοινωνική επιστημονική

- Αθλητική ιδεολογική

Μέσα- φορείς προπαγάνδας:

- οικογένεια

- Σχολείο

- ΜΜΕ

- Τέχνη

- Βιβλίο

- Στρατός

- Πνευματική- θρησκευτική ηγεσία.

* Ποίους τρόπους και μηχανισμούς προπαγάνδας χρησιμοποιούν οι πομποί;

- Σύγχυση είδησης- σχολίου.

- Παραπληροφόρηση

- Υπερπληροφόρηση- σύγχυση

- Κινδυνολογία

- Λαϊκισμός

- Φημολογία

- Λεξιμαγεία

- Συνθηματολογία

- Βαρύγδουποι τίτλοι, εικόνες εντυπωσιακές.

* Ποίοι λόγοι οδηγούν στην προπαγάνδα; Για ποίους λόγους προωθείται;

- Οικονομικά συμφέροντα

- Πολιτικά συμφέροντα- επεκτατικές βλέψεις.

- Προσωπικές φιλοδοξίες

- Φανατισμός

- Κρίση των αξιών- ηθική χαλάρωση

* Γιατί οι άνθρωποι γίνονται θύματα προπαγάνδας;

- Υλιστικός ευδαιμονισμός- θεοποίηση του χρήματος- αδιαφορία για τα κοινά και παρασύρονται.

- Η προσκόλληση στην ειδίκευση καθιστά τον άνθρωπο πνευματικά μονομερή, χωρίς κριτικό πνεύμα

- Η στείρα τεχνοκρατική αντίληψη οδηγεί τον άνθρωπο σε πλασματική ευτυχία και απογυμνώνεται το πνεύμα του.

- Τα μηνύματα που λαμβάνει ο άνθρωπος είναι καταιγιστικά και οι ρόλοι που καλούνται να παίξουν οι άνθρωποι είναι πολλοί με αποτέλεσμα να απορροφούν το ενδιαφέρον τους και να λείπει ο ελεύθερος χρόνος που χρειάζεται για να εξετάσουν τα μηνύματα.

* Σε ποια αποτελέσματα οδηγεί η προπαγάνδα;

- Μαζοποίηση, χειραγώγηση, ,αποπροσανατολισμός κοινής γνώμης.

- Εθνικισμοί, πόλεμοι, συγκρούσεις, βία, εγκληματικότητα , παραβίαση ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

- Διαιώνιση στερεοτύπων και προκαταλήψεων.

- Καταναλωτισμός, υπερεντατικοποίηση της εργασίας.

- Κομματικος φανατισμός, πόλωση, απουσία διαλόγου , ελαχιστοποίηση του ελέγχου εξουσίας

- Έλλειψη σεβασμού στον άνθρωπο και στέρηση της πνευματικής ελευθερίας.

- Επικράτηση ξένης κουλτούρας- πολιτιστική διείσδυση των ανεπτυγμένων δε υπανάπτυκτες χώρες.

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Γιώτα Χριστοπούλου

ΔΙΆΚΡΙΣΗ ΕΙΔΗΣΗΣ ΣΧΟΛΊΟΥ

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑ - ΕΙΔΗΣΗ – ΣΧΟΛΙΟ

Πρόκειται για μια επιστήμη η οποία διδάσκει τους λειτουργούς της να συγκεντρώνουν και να καταγράφουν ειδήσεις σχετικές με ποίκιλλα θέματα της δημόσιας ζωής ,πολιτικά , κοινωνικά, πνευματικά που αφορούν τον λαό και τον κάθε πολίτη ξεχωριστά.

Τις καταγεγραμμένες ειδήσεις οι δημοσιογράφοι τις διαδίδουν μέσω του τύπου καθώς και των ηλεκτρονικών μέσων ενημέρωσης με σκοπό να διαφωτίζεται ο πολίτης για τα δρώμενα.

Η δημοσιογραφία ως επιστήμη εντάσσει στον ορισμό της και το σύνολο των μέσων που χρησιμοποιεί δηλαδή τους δημοσιογράφους , τα όργανα διάδοσης των ειδήσεων ( εφημερίδες , τηλεόραση , διαδίκτυο κ.α.) και τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζονται από τον τύπο διάφορα θέματα και γεγονότα ( σχολιασμοί , αναλύσεις , προεκτάσεις).

ΕΙΔΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑΣ: - ειδησεογραφία , δηλαδή καταγραφή και παρουσίαση ειδήσεων και γεγονότων.

- Ερμηνευτική δημοσιογραφία , δηλαδή ερμηνεία , ανάλυση , σχολιασμός των γεγονότων , και εμβάθυνση σε αυτά και τις προεκτάσεις τους ( άρθρο , χρονογράφημα, επιφυλλίδες).

Η ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ – ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ;

Η αντικειμενική ενημέρωση δεν είναι εύκολο να εξασφαλιστεί στην δημοσιογραφία γιατί: - η είδηση πολλές φορές εμπλέκεται με το σχόλιο του δημοσιογράφου πάνω σε αυτήν.

- Ο δημοσιογράφος σήμερα επηρεάζεται από τα πρόσωπα και τις εξελίξεις με αποτέλεσμα να είναι εμπαθής ή μεροληπτικός απέναντι σε πρόσωπα και καταστάσεις.

- Για να εξασφαλιστεί η αντικειμενικότητα στην είδηση χρειάζεται να υπάρχει σαφής διαχωρισμός της είδησης από το σχόλιο του δημοσιογράφου.

ΣΧΟΛΙΟ : είναι η προσωπική θέση του δημοσιογράφου απέναντι στην είδηση η οποία μπορεί να ειπωθεί μόνο με μια λέξη νοηματικά φορτισμένη θετικά ή αρνητικά.

ΣΧΕΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ – ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ

· Πληροφόρηση: καταγραφή και συσσώρευση πληροφοριών η οποία στηρίζεται στην απομνημόνευση και η στάση του δέκτη απέναντι στα μηνύματα δεν είναι ενεργητική.

· Ενημέρωση: ο δέκτης συμμετέχει στα γεγονότα και τις εξελίξεις , αξιοποιεί τις πληροφορίες που του δίνονται ,εμβαθύνει σε αυτό και το κατανοεί.

Η έννοια της πληροφόρησης οδηγεί όμως και σε παρανοήσεις και την υιοθέτηση άλλων σχετικών με αυτή εννοιών:

* Υπερπληροφόρηση: το φαινόμενο κατά το οποίο ο δέκτης δέχεται σωρεία μηνυμάτων και πληροφοριών που δεν μπορεί να ελέγξει , να επεξεργαστεί και να αφομοιώσει. Στο πλαίσιο της υπερπληροφόρησης αυτής οδηγούμαστε στην προώθηση και εξυπηρέτηση συγκεκριμένων συμφερόντων με αποτέλεσμα να δεχόμαστε κατευθυνόμενη πληροφόρηση σε όλους τους τομείς όπως ο οικονομικός και πολιτικός ( κομματικοποίηση). Σε ένα πιο γενικό πλαίσιο κάθε μορφή πληροφόρησης είναι κατευθυνόμενη αφού έχει κάποιο στόχο, αλλά διαφορετικός είναι ο σκοπός και διαφορετική η σκοπιμότητα.

* Παραπληροφόρηση: η σκόπιμη μετάδοση ψευδών ειδήσεων με σκοπό τη διαστρέβλωση της αλήθειας και την παραπλάνηση της κοινής γνώμης και την προώθηση συγκεκριμένων συμφερόντων. Η ακραία μορφή ης παραπληροφόρησης είναι η προπαγάνδα η οποία στηρίζεται στη μετάδοση ψευδών ειδήσεων χρησιμοποιώντας ύπουλους μηχανισμούς με σκοπό τη χειραγώγηση του κόσμου. Με αυτόν τον τρόπο τα γεγονότα διαστρέφονται και φθάνουμε στην υποπληροφόρηση.

* Υποπληροφόρηση: το φαινόμενο κατά το οποίο ο πολίτης σκόπιμα γνωρίζει μόνο ένα μέρος της αλήθειας , των γεγονότων δηλαδή δεν έχει σαφή εικόνα για τα θέματα του δημόσιου βίου και των γεγονότων. Πολλές φορές όμως ο πολίτης σκόπιμα επιλέγει την υποπληροφόρηση ως αντίδραση αφού αντιλαμβάνεται ότι υπάρχει προσπάθεια χειραγώγησης και προσηλυτισμού του από τους λίγους και ισχυρούς.

ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΣΩΣΤΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΜΜΕ ΚΑΙ ΥΓΙΟΥΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ

¨ Ο πομπός : - να διαθέτει γενικότερη παιδεία και γνώση περί του αντικειμένου της είδησης.

- να ενημερώνει έγκυρα και έγκαιρα γιατί οι εξελίξεις είναι ραγδαίες.

- Να διακρίνει είδηση – σχόλιο

- Να τεκμηριώνει τις απόψεις του με επιχειρήματα.

- Να σέβεται τη νοημοσύνη , την προσωπικότητα και την αισθητική του δέκτη.

- Να αποφεύγει τη σκανδαλοθηρία

- Να είναι απαλλαγμένος από σκοπιμότητες και φανατισμούς.

- Να διατηρεί το ήθος , το αίσθημα ευθύνης και τη συναίσθηση ότι επιτελεί λειτούργημα.

- Να υπηρετεί την ελεύθερη έκφραση τη δημοκρατία και το διάλογο.

- Να δίνει έμφαση και προτεραιότητα στην σοβαρή είδηση.

¨ Ο δέκτης: - να αξιολογεί , να κρίνει τα μηνύματα που προσλαμβάνει.

- να ενημερώνεται από πολλές πηγές για να διασταυρώνει τις πληροφορίες.

- Να; Διαθέτει κοινωνικοπολιτική συνείδηση για να είναι σε θέση να διαμορφώνει άποψη

¨ Το κράτος: - να εξασφαλίσει για τους πολίτες της μια υγιή δημοκρατία.

- να συμβάλλει στην ελεύθερη διακίνηση των ιδεών .

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΩΤΑ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΥ

πηγή: Λόγου Σπουδή , β Λυκείου

ΓΕΝΙΚΟ ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΕΚΘΕΣΗΣ

ΕΚΠΟΝΗΣΗ – ΜΟΡΦΗ ΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΟΣ- ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΛΟΓΟΥ.

Για να καταρτιστεί διάγραμμα σε οποιασδήποτε μορφής παραγωγή γραπτού λόγου απαιτείται σαφής αντίληψη και γνώση για όσα έχουμε πρόθεση να αναφέρουμε. Επιπλέον ο συντάκτης με την εκπόνηση διαγράμματος έχει την ευκαιρία να ομαδοποιήσει τα δεδομένα του με τη σειρά που κρίνει σκόπιμη ενώ τέλος εξυπηρετεί το σκοπό για τον οποίο γράφεται ένα κείμενο , γι’ αυτό η εκπόνηση του είναι αναγκαία προεργασία.

Η μορφή ενός διαγράμματος είναι τυπική, αφορά στην διάρθρωση των μερών του κειμένου. Γι’ αυτό η οργάνωση του περιλαμβάνει τρία βασικά μέρη:

1. ΠΡΟΛΟΓΟΣ : Είναι η εισαγωγή μας στο θέμα το οποίο καλούμαστε να πραγματευθούμε και χαρακτηρίζεται από κάποιες βασικές αρετές:

§ η εκφραστικότητα : να κινεί το ενδιαφέρον του αναγνώστη ο οποίος θα σταθεί θετικά απέναντι στο κείμενο . Αυτό κατορθώνεται είτε με την ορθή λογική των ιδεών μας είτε με κάποιο λογοτεχνικό σχήμα.

§ Η προθετικότητα : ο πρόλογος πρέπει να δηλώνει το θέμα και την κατευθυντήρια ιδέα του συγγραφέα.

§ Η μεταβατικότητα : ο πρόλογος πρέπει να διευκολύνει τη μετάβαση στο κύριο μέρος με τις κατάλληλες λέξεις.

Είδη προλόγου: - γενική διαπίστωση , γνώμη με εγκυρότητα.

- ένας συλλογισμός σύμφωνος ή αντίθετος με το θέμα.

- Ένας συλλογισμός που οδηγεί από μια γενική θέση σε θέση πιο ειδική.

- Κάποιο σημαντικό ή χαρακτηριστικό γεγονός.

- Διασάφηση των μέρων του θέματος ή ορισμός.

- Ερώτηση

- Κάποιος στίχος ή λογοτεχνικό σχήμα σχετικός με το θέμα.

- Ένα αρχαίο γνωμικό.

- Η παρουσίαση δύο αντίθετων απόψεων.

- Μια παρομοίωση ή αναλογία.

2. ΚΥΡΙΟ ΜΕΡΟΣ : Αποτελεί τον κορμό της έκθεσης, το μέρος στο οποίο ο γράφων αναπτύσσει τις σκέψεις και τα επιχειρήματα του. Για την συγγραφή του απαιτείται ορθή προεργασία που έγκειται : - στην διάρθρωση των παραγράφων

- στην ανάπτυξη επιχειρημάτων και ιδεών.

- Πληρότητα και σαφήνεια στο λόγο μας.

ΤΥΠΟΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΘΕΜΑΤΩΝ:

· Με αιτιολογία

· Με ορισμό

· Με σύγκριση – αντίθεση

· Με παραδείγματα (ΑΛΕΞΗΣ ΤΟΤΣΙΚΑΣ, 1995) (ΑΛΕΞΗΣ ΤΟΤΣΙΚΑΣ, 1995)

· Με διαίρεση

· Με αναλογία

· Συνδυάζοντας όλους τους παραπάνω τρόπους.

3. ΕΠΙΛΟΓΟΣ : Ο επίλογος οδηγεί στην ολοκλήρωση και την τελική εντύπωση τον αναγνώστη. Γι ‘ αυτό διακρίνεται και εκείνος από κάποιες βασικές αρετές:

§ Πρέπει να είναι σύντομος και περιεκτικός.

§ Να επικεντρώνεται στην κύρια ιδέα και να μην περιλαμβάνει θέσεις που δεν έχουν αναπτυχθεί στο κύριο μέρος.

§ Να διατυπώνεται με αυτοπεποίθηση.

§ Να εναρμονίζεται στο ύφος και τον τόνο με το μέρος της έκθεσης – εργασίας που έχει προηγηθεί.

ΕΙΔΗ ΠΡΟΛΟΓΟΥ: - Συμπυκνωτικός: συνοψίζει όσα έχουν προαναφερθεί και κλείνει το θέμα με μια κρίση – εκτίμηση.

- Δικαιολογητικός : αναφέρεται στη σύγχρονη στάση του γράφοντος σχετικά με το θέμα. Χρησιμοποιείται σε θέματα με αντικείμενο δυσεπίλυτα & διεθνή προβλήματα.

- Συμπερασματικός : συνοψίζει και εξάγει συμπέρασμα από τα επιχειρήματα που αναπτύχθηκαν.

- Ερωτηματικός : καταλήγει σε ερώτημα το οποίο έχει προκύψει από την πραγμάτευση του θέματος.

-Προφητικός : προβλέπει μελλοντικές εξελίξεις του ζητήματος που έχει αναπτυχθεί στο κύριο μέρος και βασίζεται στα επιχειρήματα που χρησιμοποιήθηκαν.

Τύπος διαγράμματος: Είναι γνωστό ότι δεν υπάρχουν στερεότυπα διαγράμματα αλλά αυτά ακολουθούν κάθε τύπο θέματος. Εφαρμόζοντας όσα είδαμε παραπάνω μπορούμε να κατασκευάσουμε έναν γενικό τύπο διαγράμματος με τα εξής στοιχεία :

¨ ΠΡΟΛΟΓΟΣ: - Θέμα

-Προσωπική Θέση(κατευθυντήρια ιδέα)

¨ ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ : -κύρια ιδέα/πληροφορία

-δευτερεύουσα ιδέα

-διασάφηση της δευτερεύουσας ιδέας

¨ ΕΠΙΛΟΓΟΣ: συμπέρασμα με αναφορά στην κύρια ιδέα.

ΕΠΙΜΈΛΕΙΑ ΓΙΩΤΑ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΥ

ΧΩΡΟΙ ΑΝΤΛΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΩΝ

Στα ερωτήματα – ζητήματα παραγωγής κειμένου που μας δίνονται και αφορούν τον τύπο ερωτήσεων με απόδειξη- αποτέλεσμα ζητείται από εμάς να αποδείξουμε την αξία ή την απαξία μιας έννοιας , μιας κατάστασης, ενός φαινομένου , να αναφέρουμε τις προεκτάσεις και να αναλύσουμε την αναγκαιότητα του. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι και το παρακάτω θέμα:

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΔΑΣΚΑΛΟΥ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ

? Πως θα προσεγγίζατε το εν λόγω θέμα;

- Για να αναλυθεί και να αποδειχθεί στην ολότητα του το παραπάνω θέμα πρέπει να βρούμε τις εφαρμογές του σε όλους τους τομείς της ζωής του ανθρώπου όπου υπάρχουν εφαρμογές:

ΣΚΕΦΘΕΙΤΕ:

* Πως μπορεί να επηρεάσει αυτός ο ρόλος τον πνευματικό τομέα;

* Πως μπορεί να επηρεάσει τον ηθικό ή ψυχολογικό τομέα;

* Τι επίδραση μπορεί να έχει στον τομέα της κοινωνικής ζωής του ατόμου;

* Θα επιδράσει στην πολιτική κατεύθυνση του ατόμου και αν ναι πως;

* Θα έχει αντίκτυπο στις επιλογές του ανθρώπου σε επίπεδο πολιτιστικό και εθνικό;

Αναλύστε τον νέο ρόλο του δασκάλου και την εφαρμογή του στη μετέπειτα ζωή του ατόμου.

Συνθέστε κατόπιν αυτά που βρήκατε σε ένα κείμενο 600 περίπου λέξεων.