Σελίδες

Powered By Blogger

Κυριακή 25 Απριλίου 2010

ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΤΑ ΑΡΧΑΊΑ ΕΛΛΗΝΙΚΆ

δευτερεύουσες προτάσεις :

ονοματικές επιρρηματικές

χρησιμοποιούνται χρησιμοποιούνται ως συμπλήρωμα

όπως ένα όνομα προσδιορισμός στο ρήμα της κύριας.

ΟΝΟΜΑΤΙΚΕΣ

} ειδικές : εισάγονται με ειδικούς συνδέσμους ότι, ως και λειτουργούν ως υποκείμενο- αντικείμενο ή επεξήγηση .

Εξαρτώναι από ρήματα λεκτικα, δοξαστικά, γνωστικά αισθητικά( λέγω, θεωρω, νομόζω, δοκώ, γιγνώσκω κ.α.)

} Ενδοιαστικές: εισάγονται με τον ενδοιαστικό σύνδεσμο μη , μη ου και χρησιμεύουν ως αντικείμενο , υποκείμενο ή επεξήγηση ρημάτων : φοβούμαι, διατάζω, δέδοικα κ.α.

} Πλάγιες ερωτηματικές: εισάγονται με ερωτηματικές αντωνυμίες ( ποτερος-η-ον) & επιρρήματα ή υποθετικούς συνδέσμους( ει, εάν , αν , ην) λειτουργούν ως αντικείμενο , υποκείμενο ή επεξήγηση ρημάτων ερωτηματικών, λεκτικών, δεικτικά, απορίας, θαυμασμού, αισθητικά, γνωστικά( λέγω, ερωτώ, απορώ , θαυμάζω, δείκνυμι, σκοπέω-ω,γιγνώσκω)

} Αναφορικές : εισάγονται με αναφορικές αντωνυμίες και επιρρήματα & χρησιμεύουν ως υποκείμενο, αντικείμενο, παράθεση, επεξήγηση

ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΕΣ

αιτιολογικές: εισάγονται με αιτιολογικούς συνδέσμους( ότι, διότι , επει , επιδή , επειδάν) & εξαρτώνται από ρήματα ψυχικού πάθους( χαίρω, λυπούμαι, αγανακτώ κ.α), χρησιμεύουν ως επιρρηματικός προσδιορισμός αιτίας.

Τελικές : εισάγονται με τελικούς συνδέσμους( ίνα , όπως , ως) & χρησιμοποιούνται ως επιρρηματικός προσδιορισμός σκοπού

Συμπερασματικές- αποτελεσματικές: εισάγονται με συμπερασματικούς συνδέσμους ώστε , ως, εφ΄΄ω, εφ΄ώτε & χρησιμεύουν ως επιρρηματικός προσδιορισμός του αποτελέσματος ή επιδιωκόμενο αποτέλεσμα όρο ή συμφωνία.

Υποθετικές : εισάγονται με τους υποθετικούς συνδέσμους( εάν , αν , ην) , εκφράζουν υπόθεση

Εναντιωματικές : εισάγονται με εναντιωματικούς συνδέσμους (ει και , αν και, και ει, και αν)και εκφράζουν πιθανή ή δυνατή εναντίωση, εξαρτώνται από αρνητική κύρια πρόταση .

Χρονικές προτάσεις: εισάγονται με χρονικούς συνδέσμους ή υποθετικούς, χρησιμεύουν ως επιρρηματικός προσδιορισμός του χρόνου.( Γ.Α.Ε. παράγραφος 367, 5)

v Ο χρονικός σύνδεσμος πριν εξαρτάται από κύρια καταφατική ή αρνητική πρόταση ή κύρια πρόταση σε Ευκτική ή ρήμα παρελθοντικού χρόνου.

Αναφορικές: αναφορικέ αντωνυμίες ή επιρρήματα

Αναφορικές – παραβολικές: εισάγονται συγκεκριμένα με τα ως , ώσπερ, όπως , όσον. Ή όσω και εκφράζουν παρομοίωση ή σύγκριση / εξαρτώνται από τα: ούτως, τοιούτος, τοσούτος. Εκφράζουν παρομοίωση ή σύγκριση.

Σεβαχ Ο Θαλασσινός

ευσύνοπτή εισαγωγή με βάση το σχολικό βιβλίο

όμηρου Ιλιάδα

Ιλιάδα και ιστορία

Έχει και αυτή όπως η Οδύσσεια ηρωικό χαρακτήρα.

-Ποίες πληροφορίες παίρνουμε από τον Όμηρο για την εποχή που εκτυλίσσονται τα γεγονότα;

Ο Όμηρος μας διηγείται τις ηρωικές πράξεις ενός μακρινού και ένδοξου παρελθόντος ,του Τρωικού πολέμου που πραγματοποιήθηκε τον 12ο αιώνα , στο τέλος της μυκηναϊκής περιόδου.

- Σε ποία εποχή τοποθετείται η Ιλιάδα;

Το έπος της Ιλιάδας είναι μεταγενέστερο των γεγονότων που περιγράφει αφού ο Όμηρος το συνέθεσε τον 8ο αιώνα, δηλαδή τέσσερις αιώνες αργότερα.

- Πως φροντίζει ο ποιητής να καλύψει τα κενά των αιώνων που μεσολάβησαν από τον τρωικό πόλεμο έως την εποχή που συντίθεται το έπος ;

Μέσα από το έργο του ο Όμηρος απεικονίζει έναν κόσμο πιο πρόσφατο και οικείο αφού οι συνήθειες που περιγράφει , οι αντιλήψεις, οι θεσμοί αλλά και τα υλικά που χρησιμοποιούν οι ήρωες του έπους ήταν γνωστά στην εποχή του ποιητή, αλλά όχι και στην μυκηναϊκή εποχή όπου εκτυλίσσονται τα γεγονότα

- Μπορεί η Ιλιάδα να αποτελέσει ιστορικό έργο;

Η Ιλιάδα είναι πρωτίστως ποιητικό έργο του οποίου το ιστορικό υλικό έχει υποστεί επεξεργασία από τον δημιουργό .Επιπλέον σκοπός του ποιητή είναι να τέρψει το κοινό και όχι να πληροφορήσει , συνεπώς το έπος της Ιλιάδας χρησιμοποιεί την ιστορική πηγή ως πηγή έμπνευσης.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΚΑΙ ΘΕΜΑ ΣΤΗΝ ΙΛΙΑΔΑ

- Ποίο είναι το θέμα του έπους;

Το θέμα του έπους ο Όμηρος μας το αποκαλύπτει ήδη από την αρχή και είναι η μήνις ,η οργή δηλ. του Αχιλλέα που προήλθε από την σύγκρουση του με τον αρχηγό των Ατρειδών Αγαμέμνονα .

- Ποίος ήταν ο λόγος που ήρθαν σε σύγκρουση ο Αχιλλέας και ο Αγαμέμνονας;

Ο λόγος της σύγκρουσης των δυο ανδρών ήταν τα λάφυρα της μάχης. Ο Αγαμέμνονας είχε λάβει ως λάφυρο ( γέρας) την κόρη του ιερέα Χρύση, Χρυσηίδα .Γι’ αυτό ο Χρύσης έκανε παράκληση στον Απόλλωνα ο οποίος έστειλε λοιμό στο στρατόπεδο των Αχαιών για να τους τιμωρήσει για την αρπαγή της Χρυσηίδας .Έτσι ο Αγαμέμνονας αναγκάστηκε να επιστρέψει την Χρυσηίδα στον πατέρα της απαιτώντας όμως ως λάφυρο την Βρισηίδα που ήταν το λάφυρο του Αχιλλέα .Το γεγονός αυτό προσέβαλε τον Αχιλλέα ο οποίος αποχώρησε από τον πόλεμο μαζί με τους Μυρμιδόνες, το στράτευμα του οποίου ήταν αρχηγός.

-τι ήταν οι Μυρμιδόνες;

Οι Μυρμιδόνες ήταν το στράτευμα του οποίου αρχηγός ήταν ο Αχιλλέας το οποίο αποτελούνταν από άντρες του θεσσαλικού λαού που είχαν αρχηγό τον Αχιλλέα. Οι Μυρμιδόνες ακολούθησαν τον Αχιλλέα στον τρωικό πόλεμο.

- Ο Αχιλλέας επέστρεψε στη μάχη; και αν ναι με ποία αφορμή;

Η επιστροφή του Αχιλλέα στη μάχη γίνεται προς το τέλος, όταν ο Έκτορας, γιός του βασιλιά της Τροίας, σκοτώνει τον φίλο του Αχιλλέα τον Πάτροκλο στη μάχη. Ο Αχιλλέας επέστρεψε για να εκδικηθεί τον θάνατό του φίλου του και από αυτό το σημείο ξεκινά η Ιλιάδα.

-ποιο είναι το περιεχόμενο της Ιλιάδας; είναι διαφορετικό από το θέμα της;

Το περιεχόμενο της Ιλιάδας διαφοροποιείται από το θέμα και αυτό γιατί ο Όμηρος γύρω από το θέμα της μήνιδος του Αχιλλέα μας δίνει και άλλα στοιχεία του αγώνα των Ελλήνων γύρω από την Τροία σε όλη τη διάρκεια του πολέμου γι’ αυτό και ονομάζεται Ιλιάδα το έπος. Με αφορμή λοιπόν την οργή του Αχιλλέα ο ποιητής μας δίνει στοιχεία του πολέμου της Τροίας. Συνεπώς το περιεχόμενο του έπους είναι ο Τρωικός πόλεμος.

- ο ποιητής μας περιγράφει τον πόλεμο από την αρχή του;

Ο Όμηρος φροντίζει να μην μας περιγράψει τον πόλεμο από την αρχή του αλλά ξεκινά τη διήγηση του 51 ημέρες πριν την άλωση της Τροίας από τους Αχαιούς.

-πως τελειώνει το έπος;

Το έπος τελειώνει με το θάνατο του Έκτορα βασιλιά της Τροίας και τον ενταφιασμό του.

-Που τοποθετείται χρονικά το έπος;

Το χρονικό παρόν του έπους είναι 51 ημέρες πριν την άλωση της πόλης από τους Έλληνες αλλά περιλαμβάνει γεγονότα που έχουν συμβεί σε όλη τη διάρκεια του πολέμου και επίσης προαναγγελίες για το μέλλον.

-Ποίοι είναι αποδέκτες της μήνιδος του Αχιλλέα;

Η μήνις διατρέχει όλη την Ιλιάδα και έχει μεγάλη σημασία και για όσους συμμετέχουν στον πόλεμο, αφού αρκετά συχνά οι ήρωες τον θυμούνται για τα κατορθώματα του στον πόλεμο και οι θεοί περιστρέφουν τα θέματα των συζητήσεων τους γύρω από την οργή του ήρωα. Επιπλέον η απουσία του Αχιλλέα από τη μάχη σηματοδοτείται από παροδικές επιτυχιές ηρώων που καλούνται να τον αντικαταστήσουν όπως ο Διομήδης. Η απουσία του Αχιλλέα έχει θετικη σημασία για τους Τρώες οι οποίοι εκμεταλλεύονται την απουσία του Αχιλλέα σημειώνουν επιτυχίες στη μάχη με πρώτο πολεμιστή τον Έκτορα που μόνο ο Αχιλλέας μπορεί να αντιμετωπίσει.

Ποίες οι διαφορές της Ιλιάδας από την Οδύσσεια;

ΟΔΥΣΣΕΙΑ

ΙΛΙΑΔΑ

1. έργο της ώριμης ηλικίας του ποιητή

2. η Οδύσσεια έχει παραμυθιακό περιεχόμενο.

3. Η Οδύσσεια παρουσιάζει το πολίτευμα της βασιλείας σε παρακμή.

4. Οι ήρωες του έπους που διαδραματίζουν ρόλο στα γεγονότα ανήκουν σε όλες τις κοινωνικές τάξεις.

5. Οι θεοί όπως παρουσιάζονται στην Οδύσσεια δεν έχουν εγωιστικές εκρήξεις και πάθη σε τόσο μεγάλο βαθμό, γιατί καθιερώνεται ηθική τάξη.

6. Ο Οδυσσέας δεν είναι τόσο παρορμητικός όσο ο Αχιλλέας αλλά παρουσιάζεται να έχει τις αρετές εκείνες που προάγουν τη ζωή του όπως η υπομονή και η επιμονή.

7. Η Οδύσσεια έχει ήρεμο και ειρηνικό χαρακτήρα.

1.έργο της νεανικής ηλικίας του ποιητή.

2. έργο με ηρωικό περιεχόμενο & αναφορά στον πραγματικό κόσμο.

3.η Ιλιάδα παρουσιάζει το βασιλικό πολίτευμα στην ακμή του.

4. οι ήρωες του έπους που διαδραματίζουν ρόλο στα γεγονότα είναι από την αριστοκρατική τάξη.

5.οι θεοί της Ιλιάδας παρουσιάζονται να έχουν πρωτόγονα ένστικτα και άκρατο εγωισμό.

6.ο Αχιλλέας είναι παρορμητικός, αφήνει τα πάθη του να τον κυριεύσουν και χαρακτηρίζεται από την έλλειψη μέτρου στα πράγματα που καθορίζουν τη ζωή του λειτουργεί με γνώμονα τη μυϊκή του

δύναμη .

7.έχει χαρακτήρα πολεμικό και γι ‘αυτό ορμητικό και σκληρό.