Σελίδες

Powered By Blogger

Παρασκευή 23 Απριλίου 2010

Tiësto - Who Wants To Be Alone feat. Nelly Furtado

Το νησί κάτω από τη θάλασσα

ΤΟ ΝΗΣΙ ΚΑΤΩ ΑΠ' ΤΗ ΤΟ ΝΗΣΙ ΚΑΤΩ ΑΠ' ΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ ΘΑΛΑΣΣΑ

Περιγραφή

τα σαράντα μου χρόνια, εγώ, η Σαριτέ Σεντέγια, έχω σταθεί πιο τυχερή από τις άλλες σκλάβες. Θα ζήσω πολλά χρόνια και τα γηρατειά μου θα είν' ευτυχισμένα, γιατί το άστρο μου -το ζ'έτουάλ- λάμπει ακόμα κι όταν η νύχτα είναι συννεφιασμένη. Έχω την τύχη να είμαι με τον εκλεκτό της καρδιάς μου όταν τα δυνατά του χέρια μού ξυπνάνε τη σάρκα. Απέκτησα τέσσερα παιδιά κι ένα εγγόνι, και όσα απ' αυτά είναι ζωντανά, είν' ελεύθερα. Η πρώτη μου ευτυχισμένη ανάμνηση είναι απ' την εποχή που ήμουν ακόμα ένα κοκαλιάρικο κι άγουρο κοριτσάκι και το σώμα μου λικνιζόταν στον ήχο των τυμπάνων. Το ίδιο και η πιο πρόσφατη ευτυχισμένη μου στιγμή, γιατί χτες τη νύχτα ήμουν στην Πλατεία του Κονγκό και χόρευα χωρίς καμιά έγνοια στο μυαλό, και σήμερα το σώμα μου είναι ζεστό και κουρασμένο".



ερμηνευτικά σχόλια στον Πλατωνικό διάλογο Πρωταγόρας

ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΤΟΝ ΠΛΑΤΩΝΙΚΟ ΔΙΑΛΟΓΟ ΠΡΩΤΑΓΟΡΑΣ

ΠΛΑΤΩΝ: τα έργα του μας έχουν παραδοθεί σε διαλογική μορφή .Αυτό οφείλεται στην γενικότερη αντίληψη του φιλοσόφου ότι η φιλοσοφία είναι η αναζήτηση και εκμαίευση της αλήθειας.

ΔΙΑΛΟΓΟΣ: το εργαλείο αναζήτησης της αλήθειας και προσέγγισης της διαλεκτικής και του ελέγχου των απόψεων που κάθε φορά διατυπώνονται

ΔΙΑΛΟΓΟΣ- ΠΑΙΓΝΙΟΝ: Για τον Σωκράτη η διαδικασία της μάθησης είναι ένα ‘’ παίγνιον’’ και γι΄αυτό οι διάλογοι περιλαμβάνουν κωμικά στοιχεία , όπως και ο διάλογος ‘’Πρωταγόρας’’.


Ο ΜΥΘΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΜΗΘΕΑ ΚΑΙ Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ: με την κλοπή της φωτιάς από τον Προμηθέα οι άνθρωποι αποκτούν όλες τις τεχνικές αλλά τους λείπει η πολιτική και στρατιωτική . Αυτό συνεπάγεται ότι ο Δίας στέλνει τον Ερμή για να φέρει μαζί με το αίσθημα της τιμής και της δικαιοσύνης την τέχνη να κυβερνούν τις πόλεις. Στην πολιτική τέχνη πρέπει να συμμετέχουν όλοι.

Η ΑΠΟΨΗ ΤΟΥ ΠΡΩΤΑΓΟΡΑ: χρησιμοποιεί τον μύθο με σκοπό να αιτιολογήσει την πρακτική της αθηναϊκής δημοκρατίας. Πίστευε ότι η ενασχόληση κάποιου με ένα επάγγελμα τον αποκλείει από την άσκηση εξουσίας. Επιπλέον αρέσκεται να τονίζει ότι την αντίθεση πολιτικής και στρατιωτικής τέχνης με τις ωφέλιμες τέχνες , κάτι που φαίνεται μέσα από το μύθο του Προμηθέα.

Η ΑΠΟΨΗ ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΑ: ο συγγραφέας του διαλόγου που εξετάζουμε, ήταν από εκείνους που υπογράμμισαν ότι η τεχνική και η πολιτική λειτουργία δε συμβιβάζονται.

ΟΙ ΣΟΦΙΣΤΕΣ ΚΑΙ Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΡΗΤΟΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ:

* Επιδιώξεις των σοφιστών: διδασκαλία του δημόσιου λόγου.

* Υπεράσπιση των ιδεών κάθε ανθρώπου στην Εκκλησία του Δήμου ή το δικαστήριο.


ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΥΡΙΕΣ:Εξαρτιόνταν από το λαό και ο λαός από τον προφορικό λόγο.

  • διεξαγωγή δικών

  • Πολιτικές επιρροές
  • Λήψη κρατικών αποφάσεων

  • ΓΟΡΓΙΑΣ: διδάσκαλος της ρητορικής

Ρητορική τέχνη :αφορά σε συζητήσεις στα δικαστήρια- εκκλησία του Δήμου

στόχος της διδασκαλίας : να γνωρίζει κανείς να χειρίζεται τις δικές του υποθέσεις και της πόλης

επιχειρηματολογία

* Στόχος της σοφιστικής: η ορθή διαχείριση των προσωπικών δεδομένων και υποθέσεων με τη σωστή κατεύθυνση των ιδεών

* Η διδασκαλία των σοφιστών : 1) πρακτική χρήση του ομιλείν

2) διαμόρφωση επιχειρηματολογίας για την απόδειξη της αλήθειας

3) τέχνη προορισμένη για τον πολίτη

4)παιδεία χωρίς όρια.

Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΜΥΘΟΥ ΤΟΥ ΠΡΟΜΗΘΕΑ ΣΤΟΝ ΠΛΑΤΩΝΑ:

Μέσα από τον εν λόγω μύθο εκφράζεται η αντίληψη της τεχνικής ως κοινωνικής λειτουργίας. Την εποχή που εξετάζουμε άλλωστε η θέση των τεχνικών δεξιοτήτων λογίζεται ωε σημαντική κάτι που γίνεται αντιληπτό ν λάβουμε υπόψιν μας ότι ο ίδιος ο Πλάτων στους διαλόγους του καταφεύγει συχνά σε παραδείγματα από τις τεχνικές , ο καταμερισμός εργασίας αναλύεται με λεπτομέρειες και έτσι προβάλλονται τα πλεονεκτήματα του και αποτελούν ατράνταχτο επιχείρημα για την εξειδίκευση της πολιτικής εξουσίας.

Ο μύθος και ο λόγος του Πρωταγόρα: ο λόγος του Πρωταγόρα μαζί με τον μύθο συνιστούν το μεγαλύτερο μέρος μιας θεωρίας που υπερασπίζεται τη δικαιοσύνη. Ορισμένες ηθικές αξίες σύμφωνα με τον σοφιστή σώζουν τον άνθρωπο και καθιστούν δυνατή την κοινωνική ζωή. Με αυτή την αντίληψη διαφαίνεται μια καθαρά ανθρωπιστική θεώρηση της ζωής. Ο Πρωταγόρας επιλέγει να χρησιμοποιήσει το μύθο γιατί είναι ‘’χαριέστερος’’ , δηλαδή πιο ευχάριστος , χαρακτηριστικό το οποίο αντλεί από την επινόηση με κύριο στοιχείο και ενδιαφέρον τι συμβαίνει στους ανθρώπους. Τέτοια στοιχεία διαφαίνονται και σε ποιητικά κείμενα όπως στην Αντιγόνη του Σοφοκλέους και στις Ικέτιδες του Ευριπίδη. Ο Πρωταγόρας όμως πρωτοτυπεί σε σχέση με τους παραπάνω αφού είναι ο μόνος που δεν εξαρτά την εξέλιξη του ανθρώπου μόνο από τις τέχνες αλλά εισηγείται δυο φάσεις της εξέλιξης αυτής: - τις τέχνες που δίδαξε ο Προμηθέας

Τις πολιτικές αρετές που παρείχε ο Δίας. Με αυτή τη διάκριση δίνει προτεραιότητα στις πολιτικές αρετές γιατί αυτές εγγυώνται την ύπαρξη κοινωνικής ζωής. Η δικαιοσύνη λοιπόν είναι εφόδιο πρώτης ανάγκης.

Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΤΑΓΟΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΡΧΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ:

Ο Πρωταγόρας διατείνεται ότι διδάσκει την πολιτική αρετή σε αντίθεση με το Σωκράτη που το θεωρεί ανέφικτο. Σε αυτές τις αντιρρήσεις ο Πρωταγόρας χρησιμοποιεί είτε τη διήγηση είτε την παραβολή, ή τέλος το διάλογο- επιχειρήματα.


Υποστηρίζει ότι τα ζητήματα πολιτικής δεν είναι θέματα τεχνικά , σύμφωνα με την υπάρχουσα πολιτική θεώρηση της Αθηναϊκής δημοκρατίας ενώ από την άλλη μεριά ισχυρίζεται ότι κάποιες αρετές είναι έμφυτες σε όλους τους ανθρώπους και όχι αντικείμενο διδασκαλίας . Τελικά συμβιβάζει και τις δύο θέσεις με θαυμαστή επιδεξιότητα. Η σοφία στις τέχνες είναι εξαρχής έμφυτη στον άνθρωπο , γιατί ο Προμηθέας τη χαρίζει στους ανθρώπους τη στιγμή της δημιουργίας.

Η ΑΙΔΩΣ ΚΑΙ Η ΔΙΚΗ

ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ : έρχονται αργότερα ως απαραίτητα συστατικά συγκρότησης της πολιτικής τάξης.

o Δίκη : η αίσθηση του σωστού και της δικαιοσύνης.

Αιδώς : συνδυάζει ως ιδιότητα τα αισθήματα της ντροπής , της σεμνότητας και του σεβασμού προς τους άλλους

Πρόκειται για αρετές που όλοι πρέπει να έχουν και όποιος δεν τις αφομοιώσει σύμφωνα με το ακολουθείται πορεία από το γενικόακολουθείται πορεία από το γενικό ( κάθε μέρα θα γίνεται ο Ιπποκράτης καλύτερος) προς το ειδικό ( σε θέματα που απαιτούν ορθή κρίση( κάθε μέρα θα γίνεται ο Ιπποκράτης καλύτερος) προς το ειδικό ( σε θέματα που απαιτούν ορθή κρίση πρέπει να θανατώνεται.


Σε όλα τα παραπάνω εξέχοντα ρόλο κατέχει η διδασκαλία: Φύση

εξάσκηση

Η άποψη αυτή αποτελεί απάντηση στο επιχείρημα του Σωκράτη ότι οι σπουδαίοι άνθρωποι δεν μπορούν να διδάξουν στους γιούς τους την αρετή τους. Συνεπώς όλοι μπορούν να συμμετάσχουν στην αρετή μέσα από διάφορες παιδευτικές διαδικασίες που περνούν πολλές φορές απαρατήρητες.

ΤΟ ΔΙΔΑΚΤΟΝ ΤΗΣ ΑΡΕΤΗΣ ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΠΡΩΤΑΓΟΡΑ

Μέσα από το ζήτημα του διδακτού της αρετής ο Πρωταγόρας προβάλλει τη γενικότερη θεωρία του περί της προόδου των κοινωνιών. Η αρετή είναι

διδακτή , μέσα από αυτή διαφαίνονται και άλλες ωφελιμιστικές ιδέες δηλ. « αγαθό για το άτομο είναι το ωφέλιμο, το χρήσιμο » Μπορούμε λοιπόν να διδαχθούμε την αρετή όχι όμως με την πνευματική μόρφωση , αλλά με τον κοινωνικό έλεγχο .

Ο Σωκράτης όμως διαφωνεί και διατυπώνει την άποψη ότι η αρετή είναι ή θα πρέπει να είναι κλάδος επιστημονικής γνώσης, ή η πρόβλεψη από το άτομο μελλοντικών πόνων και ηδονών . Για το Σωκράτη η αρετή δεν είναι ένα σύνολο από πρότυπα συμπεριφοράς που προσλαμβάνουμε λόγω εθισμού , αντίθετα η αρετή είναι μια διαρκής πνευματική στάση που προσδιορίζεται από μια δυναμική αντιμετώπιση της φύσης και της ζωής.

ΣΥΛΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΠΟΡΕΙΑ ΤΟΥ ΔΙΑΛΟΓΟΥ

Επαγωγική με ερωτήματα που εξειδικεύουν το θέμα του διαλόγου. ακολουθείται πορεία από το γενικό ( κάθε μέρα θα γίνεται ο Ιπποκράτης καλύτερος) προς το ειδικό ( σε θέματα που απαιτούν ορθή κρίση)

ΕΥΒΟΥΛΙΑ:

ιδιωτικό δημόσιο

επίπεδο επίπεδο

(όπως αν άριστα την αυτού οικία διοικοι) ( όπως δυνατώτατος και πραττειν και λεγειν)

Η ΣΩΚΡΑΤΙΚΗ ΑΠΟΡΙΑ : ΕΙΝΑΙ Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΡΕΤΗ ΔΙΔΑΚΤΗ;

Θεματική πρόταση: ηγούμαι ( την αρετήν ) ου διδακτόν είναι.

Τεκμηρίωση: χρησιμοποιεί εμπειρικά παραδείγματα : 1) οι Αθηναίοι για ειδικά θέματα συμβουλεύονται τους ειδικούς


2) Σε θέματα πολιτικών αποφάσεων, όλων η γνώμη είναι σημαντική αφού δεν υπάρχει ειδική πολιτική γνώση.


Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΡΕΤΗ ΔΕΝ ΔΙΔΑΣΚΕΤΑΙ

Ο ΑΝΤΙΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΠΡΩΤΑΓΟΡΑ: - Μύθος ( Προμηθέας)

ΛΛόγος : η διαδικασία της αγωγής σε μια πολιτική κοινωνία αποδεικνύει ότι η αρετή διδάσκεται , όλη η ζωή του ανθρώπου άλλωστε είναι μια διαδικασία αγωγής:

Π Τροφός- μήτηρ- πατήρ- διδάσκαλος- παιδοτρίβης- η πόλις

Όλοι οι παραπάνω παράγοντες διδάσκουν την πολιτική αρετή μέσα από τη διάκριση πρέπει – δεν πρέπει, ποιεί- μη ποιεί, καλό- κακό.


Πρωταγόρας: η αρετή είναι διδακτή

Η αγωγή είναι δυνατή

Ο άνθρωπος είναι αγώγιμο όν.