Σελίδες

Powered By Blogger

Κυριακή 18 Απριλίου 2010

ΔΙΆΚΡΙΣΗ ΕΙΔΗΣΗΣ ΣΧΟΛΊΟΥ

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑ - ΕΙΔΗΣΗ – ΣΧΟΛΙΟ

Πρόκειται για μια επιστήμη η οποία διδάσκει τους λειτουργούς της να συγκεντρώνουν και να καταγράφουν ειδήσεις σχετικές με ποίκιλλα θέματα της δημόσιας ζωής ,πολιτικά , κοινωνικά, πνευματικά που αφορούν τον λαό και τον κάθε πολίτη ξεχωριστά.

Τις καταγεγραμμένες ειδήσεις οι δημοσιογράφοι τις διαδίδουν μέσω του τύπου καθώς και των ηλεκτρονικών μέσων ενημέρωσης με σκοπό να διαφωτίζεται ο πολίτης για τα δρώμενα.

Η δημοσιογραφία ως επιστήμη εντάσσει στον ορισμό της και το σύνολο των μέσων που χρησιμοποιεί δηλαδή τους δημοσιογράφους , τα όργανα διάδοσης των ειδήσεων ( εφημερίδες , τηλεόραση , διαδίκτυο κ.α.) και τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζονται από τον τύπο διάφορα θέματα και γεγονότα ( σχολιασμοί , αναλύσεις , προεκτάσεις).

ΕΙΔΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑΣ: - ειδησεογραφία , δηλαδή καταγραφή και παρουσίαση ειδήσεων και γεγονότων.

- Ερμηνευτική δημοσιογραφία , δηλαδή ερμηνεία , ανάλυση , σχολιασμός των γεγονότων , και εμβάθυνση σε αυτά και τις προεκτάσεις τους ( άρθρο , χρονογράφημα, επιφυλλίδες).

Η ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ – ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ;

Η αντικειμενική ενημέρωση δεν είναι εύκολο να εξασφαλιστεί στην δημοσιογραφία γιατί: - η είδηση πολλές φορές εμπλέκεται με το σχόλιο του δημοσιογράφου πάνω σε αυτήν.

- Ο δημοσιογράφος σήμερα επηρεάζεται από τα πρόσωπα και τις εξελίξεις με αποτέλεσμα να είναι εμπαθής ή μεροληπτικός απέναντι σε πρόσωπα και καταστάσεις.

- Για να εξασφαλιστεί η αντικειμενικότητα στην είδηση χρειάζεται να υπάρχει σαφής διαχωρισμός της είδησης από το σχόλιο του δημοσιογράφου.

ΣΧΟΛΙΟ : είναι η προσωπική θέση του δημοσιογράφου απέναντι στην είδηση η οποία μπορεί να ειπωθεί μόνο με μια λέξη νοηματικά φορτισμένη θετικά ή αρνητικά.

ΣΧΕΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ – ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ

· Πληροφόρηση: καταγραφή και συσσώρευση πληροφοριών η οποία στηρίζεται στην απομνημόνευση και η στάση του δέκτη απέναντι στα μηνύματα δεν είναι ενεργητική.

· Ενημέρωση: ο δέκτης συμμετέχει στα γεγονότα και τις εξελίξεις , αξιοποιεί τις πληροφορίες που του δίνονται ,εμβαθύνει σε αυτό και το κατανοεί.

Η έννοια της πληροφόρησης οδηγεί όμως και σε παρανοήσεις και την υιοθέτηση άλλων σχετικών με αυτή εννοιών:

* Υπερπληροφόρηση: το φαινόμενο κατά το οποίο ο δέκτης δέχεται σωρεία μηνυμάτων και πληροφοριών που δεν μπορεί να ελέγξει , να επεξεργαστεί και να αφομοιώσει. Στο πλαίσιο της υπερπληροφόρησης αυτής οδηγούμαστε στην προώθηση και εξυπηρέτηση συγκεκριμένων συμφερόντων με αποτέλεσμα να δεχόμαστε κατευθυνόμενη πληροφόρηση σε όλους τους τομείς όπως ο οικονομικός και πολιτικός ( κομματικοποίηση). Σε ένα πιο γενικό πλαίσιο κάθε μορφή πληροφόρησης είναι κατευθυνόμενη αφού έχει κάποιο στόχο, αλλά διαφορετικός είναι ο σκοπός και διαφορετική η σκοπιμότητα.

* Παραπληροφόρηση: η σκόπιμη μετάδοση ψευδών ειδήσεων με σκοπό τη διαστρέβλωση της αλήθειας και την παραπλάνηση της κοινής γνώμης και την προώθηση συγκεκριμένων συμφερόντων. Η ακραία μορφή ης παραπληροφόρησης είναι η προπαγάνδα η οποία στηρίζεται στη μετάδοση ψευδών ειδήσεων χρησιμοποιώντας ύπουλους μηχανισμούς με σκοπό τη χειραγώγηση του κόσμου. Με αυτόν τον τρόπο τα γεγονότα διαστρέφονται και φθάνουμε στην υποπληροφόρηση.

* Υποπληροφόρηση: το φαινόμενο κατά το οποίο ο πολίτης σκόπιμα γνωρίζει μόνο ένα μέρος της αλήθειας , των γεγονότων δηλαδή δεν έχει σαφή εικόνα για τα θέματα του δημόσιου βίου και των γεγονότων. Πολλές φορές όμως ο πολίτης σκόπιμα επιλέγει την υποπληροφόρηση ως αντίδραση αφού αντιλαμβάνεται ότι υπάρχει προσπάθεια χειραγώγησης και προσηλυτισμού του από τους λίγους και ισχυρούς.

ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΣΩΣΤΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΜΜΕ ΚΑΙ ΥΓΙΟΥΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ

¨ Ο πομπός : - να διαθέτει γενικότερη παιδεία και γνώση περί του αντικειμένου της είδησης.

- να ενημερώνει έγκυρα και έγκαιρα γιατί οι εξελίξεις είναι ραγδαίες.

- Να διακρίνει είδηση – σχόλιο

- Να τεκμηριώνει τις απόψεις του με επιχειρήματα.

- Να σέβεται τη νοημοσύνη , την προσωπικότητα και την αισθητική του δέκτη.

- Να αποφεύγει τη σκανδαλοθηρία

- Να είναι απαλλαγμένος από σκοπιμότητες και φανατισμούς.

- Να διατηρεί το ήθος , το αίσθημα ευθύνης και τη συναίσθηση ότι επιτελεί λειτούργημα.

- Να υπηρετεί την ελεύθερη έκφραση τη δημοκρατία και το διάλογο.

- Να δίνει έμφαση και προτεραιότητα στην σοβαρή είδηση.

¨ Ο δέκτης: - να αξιολογεί , να κρίνει τα μηνύματα που προσλαμβάνει.

- να ενημερώνεται από πολλές πηγές για να διασταυρώνει τις πληροφορίες.

- Να; Διαθέτει κοινωνικοπολιτική συνείδηση για να είναι σε θέση να διαμορφώνει άποψη

¨ Το κράτος: - να εξασφαλίσει για τους πολίτες της μια υγιή δημοκρατία.

- να συμβάλλει στην ελεύθερη διακίνηση των ιδεών .

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΩΤΑ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΥ

πηγή: Λόγου Σπουδή , β Λυκείου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου